21 Jan 2013

Recomandarea nutritionistului: un sandwich sanatos.

Cand suntem in oras si vrem sa mancam sanatos, solutia este sa ne pregatim de acasa un sandwich. Veti spune ca putem gasi si in oras sandwichuri de toate felurile si formele insa foarte rar sandwichurile din comert sunt si sanatoase: Iata care ar fi ingredientele si cum pot face acestea diferenta:

1. Painea pentru sandwichuri poate fi alba din faina rafinata, lipsita de nutrienti si vitamine sau poate fi paine neagra, graham, in care se pastreaza vitamine B, minerale si fibre. Painea neagra va avea si indice glicemic scazut fata de painea alba, va ingrasa mai putin (desi valorile calorice nu sunt mult diferite) si va conferi satietate timp indelungat.

2. Sursele de proteine in sandwichul de acasa pot fi branzeturile degresate precum urda, casul, telemeaua mai nesarata sau carnea slaba. Cea mai indicata este carnea alba, de peste sau carnea rosie degresata gatita , eventual in seara precedenta, la cuptor sau la gratar, dar nu pane sau prajita. De evitat sandwichurile cu mezeluri sau cremwursti de proasta calitate, cu carne prajita si preparate pane. Ne putem salva astfel de multe grasimi nocive, de multe sustante toxice rezultate din prajire si de multe calorii.

3. Legumele sunt o parte esentiala a sandwichului sanatos deoarece avem nevoie de ele la fiecare masa pentru vitamine, minerale si enzime, nutrienti ce lipsesc din paine si umplutura proteica. In sandwichul facut de noi putem fi siguri ca legumele sunt foarte proaspete si le putem pune din abundenta; salata verde, ardei, rosii, andive sau alte legume la alegere. O singura frunza de salata nu va aduce mari calitati unui sandwich insa o jumatate de ardei, un pumn de rucola sau 4 frunze de andive vor putea cu siguranta “sa-l implineasca”.

4.  Sosul sandwichului are o importanta colosala atat pentru gust cat si nutritional. O maioneza cu multi aditivi chimici, un sos ketchup cu mult zahar sau o margarina cu grasimi aterogene vor incerca sa ne pacaleasca in oras. In sandwichul de calitate va fi un strat subtire de unt, ulei de masline cu mirodenii, mustar de buna calitate sau crema de branza cu verdeturi.

Si acum ganditi-va… de cate ori mancati sandwichuri intr-o saptamana? Cate calitati sau defecte se aduna?

[sus]
Despre autor


Medic nutritionist

Vrem parerea ta!